12:12 |
|
12:13 |
|
12:14 |
|
12:15 |
|
12:16 |
|
12:17 |
|
12:18 |
|
12:19 |
|
12:20 |
|
12:21 |
|
12:22 |
|
12:23 |
|
12:24 | amen, amen, ik zeg u: |
Johannes 12, 12-24 Palmzondag
De naam van deze laatste zondag voor Pasen is erg populair. Zelfs in a-liturgische kringen gebruikt men de naam. Zeker het allitererende Palmpasen beklijft goed in het volkse geheugen. Grappig genoeg komen de palmtakken alleen voor in Johannes 12,13. De parallelle passages in de synoptische evangeliën laten in het midden om welk soort loof het gaat. De goegemeente kan jarenlang Palmpasen vieren zonder het woord ‘palm’ in de Schriftlezing te horen verluiden. In de tridentijnse liturgie is dat ook het geval. Maar dat wordt goedgemaakt door het ‘verbum visibile’ (zichtbare woord) van de palmtakken die gewijd worden.
Het oude Latijns-Nederlandse missaal waar ik me soms van bedien, legt uit: ‘De gewijde palm is een sacramentale. Door de smeekbeden van de H. Kerk worden bijzondere geestelijke en tijdelijke voordelen aan de gelovigen verzekerd: beschutting tegen boze invloeden, voor allen die zich met geloof en vertrouwen van het geheiligde voorwerp bedienen. Blijven wij de oude gewoonte getrouw het palmtakje boven het kruisbeeld of het wijwatersvat te steken in onze huizen.’
Heerlijk vind ik dat soort bijgeloof. Ik zie in gedachten de beterweters al schuimbekken. Magie! Bijgeloof! Leidt af van de kern! Maar wat angst om teveel te geloven zit daar achter? G.K. Chesterton schrijft ergens over vrijzinnigheid. Hij merkt op: vrijzinnigheid is altijd vrijheid om dingen niet te geloven. Het is de vrijheid om niet te geloven dat de zee voor Israël opzij ging, de vrijheid om niet te geloven dat Jezus uit de doden opstond. ’t Is nooit de vrijheid om te geloven dat ook je tante uit de dood is opgestaan. Maar waarom zou je dat ook niet ‘vrijzinnigheid’ kunnen noemen? Hoeveel vrijheid zit er nu werkelijk in vrijzinnigheid? Steekt er vaak niet domweg een (vermeend) natuurwetenschappelijk dictaat achter, oftewel onvrijheid? Hoe dan ook, ik zou graag de vrijheid hebben om heilbrengende palmtakjes boven het kruisbeeld te steken.
Wouter van Voorst