7:1 |
|
7:2 |
|
7:3 |
|
7:4 |
|
7:5 |
|
7:6 |
|
7:7 |
|
7:8 |
|
7:9 |
|
7:10 |
|
Lucas 7, 1-10 Samenkomst
De “overste over honderd” legionairs is zo geliefd bij de Judeeërs dat hun oudsten hij kan vragen Jezus’ hulp in te roepen teneinde zijn zieke dienaar te redden. Een “overste over honderd” was een centurion, die met vijf andere centuria het cohort vormde dat in Jeruzalem gelegerd was als stadsgarnizoen. De oudsten melden Jezus dat de overste die hulp “waard” is “want hij houdt van ons volk en de Samenkomst.”
De Naardense Bijbel vertaalt het Griekse woord synagogè naar zijn letterlijke betekenis als ‘samenkomst’ om te voorkomen dat het klinkt als een joods gebedshuis in onderscheid van een christelijke kerk. Vooral in het boek Lucas en Handelingen lijkt het of met synagoge niet zozeer een gebouw als wel een ‘plek van samenkomst’ wordt bedoeld (dat kan ook aan de oever van een rivier zijn).
Als wel nadrukkelijk een gebouw wordt bedoeld, vertaalt de Naardense Bijbel synagogè met ‘Samenkomst’, zoals de Doopsgezinde ‘Vermaning’ haar naam ontleent aan datgene wat er in die Vermaning gebeurt: elkaar vermanen. In de Hellenistisch-joodse wereld vanaf de tweede
eeuw voor Christus worden overal Samenkomsten gebouwd maar die heetten aanvankelijk proseuchai (van proseuche – gebed). Pas later ging men die gebouwen noemen naar wat er gebeurde: een bijeenkomst (synagoge), waarschijnlijk omdat er in de synagogen uitgerekend niet gebeden werd maar vooral uit de Tora werd gelezen, en vooral: synagogen waren in de eerste plaats gemeenschapshuizen, waar pelgrims en reizigers van elders onderdak vonden.
Theo van Willigenburg
vanwilligenburg@kantacademy.nl