1:1 |
|
1:2 |
|
1:3 |
|
1:4 |
|
1:5 |
|
1:6 |
|
1:7 |
|
1:8 |
|
1:9 |
|
1:10 |
|
1:11 |
|
1:12 |
|
1:13 |
|
Marcus 1, 1-13
Bijbeltekst van de week – Marcus 1, 1-13
Wat een prachtig sterk en ‘snel’ begin heeft het evangelie van Marcus! Jammer dat het te kort is om echt te passen op ons op Lucas gebouwde kerkelijk jaar. Je zou er mee willen inzetten op Eerste Advent of Eerste Kerstdag, maar dan was het niet beschikbaar voor het ‘feest van de doop van Jezus’ dat we nu vieren zonder het te vieren. (Denk aan de Russische epifaniegebruiken als via een bijt of een wak in een bevroren rivier een daarin geworpen kruis op de bodem moeten zoeken!)
Maar goed, vandaag beginnen we echt aan het Marcusjaar, al valt de lezing uit Marcus vanaf de derde zondag in de Veertigdagentijd tot en met Trinitatis grotendeels stil.
De evangelist Johannes laat in het eerste vers van zijn eerste hoofdstuk het begin van Genesis meeklinken, maar Marcus doet dat ook. Alleen zegt hij niet dat ‘Bij begin’ de stem van een roepende klinkt, maar dat de blijde aankondiging, de ‘tijding van vreugde’ van Jezus Christrus het begin ís (en er natuurlijk ook een hééft). De verzen 2 en 3 lees ik als één zoals-in, die in vers 4 als het ware verder gaat met ‘zó geschiedt het…’
Het geschiedt dat Johannes de Doper predikt (vers 4). ‘En het geschiedt in die dagen’ (vers 9, denk aan Lucas 2) dat komt: Jezus, en dat hij… En er geschiedt (vers 11) een stem uit de hemelen…. Denk aan het vele ‘geschieden’ in Genesis 1. In dit drievoudige geschieden bij Marcus is elk woord van tel, maar toch zit er een climax in: de prediking van Johannes van een doop van bekering, de komst van Jezus die zich laat dopen en dan de stem uit de hemelen over Jezus. Die dan door de Geest wordt uitgedreven de woestijn in, en wordt beproefd (‘bestookt’) door de satan. Jezus eerste en wezenlijke vernedering of juist nog hogere heerlijkheid?
Hier in Marcus 1 geen woord over Jezus’ geboorte en over Betlehem. Voor Marcus komt Jezus in de wereld via zijn nederdaling in de Jordaan, de nederdaling van de Geest op hem en de stem uit de hemelen over Jezus. Er ís iets te zeggen voor de ketterij van het adoptianisme (Jezus is een mens die door God als Zoon wordt geadopteerd)!
Pieter Oussoren
www.luthersekerkapeldoorn.nl